Ми-171Ш за совјетски клириншки дуг

КАКВИ ТО ХРВАТСКИ ХЕЛИКОПТЕРИ ЛЕТЕ НАД КОСМЕТОМ?

хрватски војници на Космету

  •    Хрвати су први пут ушли у састав КФОР-а. још 2009. - као HRVCON. Тада је у Бондстил (близу Урошевца) смештен одред од 20 војника од којих су 12 били пилоти, пет техничари, два логистичара и један везиста. Са две савремене летелице Ми-171Ш, које су пребачене из матичне базе код аеродрома Плесо, где је смештена Ескадрила Вишенамјенских хеликоптера

  •    У Бондстилу се  налази и словеначки контингент: 10. моторизовани батаљон од 340 војника, који се први налазе у додиру са барикадама

  •    Прошле године, приликом посете Космету, Борис Тадић је летео управо хрватским хеликоптерима

     КОМАНДА НАТО ангажовала је хрватске хеликоптере у мисији КФОР да обављају ВИП транспорте и пребацивање снага намењених разбијању демонстрација. Мисија од тромесечне и четверомесечне због већег обима посла повећана на седам месеци.

хрватски Ми-171Ш хеликоптери

     Покушај заузимања административних прелаза Јариње и Брњак од стране косовске специјалне полиције РОСУ крајем месеца јула изазвао је оштру кризу између Београда и Приштине. У насталом метежу, запажену, али нечасну улогу одиграо је КФОР, у покушају да хеликоптерима пребаци специјалце РОСУ на прелазе. Дакле: да би их заузели класичним хеликоптерским десантом.

     У жижу јавности доспео је хрватски контингент у саству КФОР - од 20 војника и два хеликоптера Мил Ми-171Ш - који су превозили Тачијеве специјалце. Медијска прашина ее још више подигла када је објављено да је на ова два хеликоптера пуцано, мада на летелицама нису пронађени никакви трагови од пуцњаве, а саме посаде због кацига на глави и буке кажу да нису ништа чуле.

   РОТАЦИЈЕ НА СЕДАМ МЕСЕЦИ

     У саставу КФОР, осим Хрвата који су смештени у америчкој бази Бондстил, налази се и словеначки контингент. Сасвим конкретно: словеначки 10. моторизовани батаљон од 340 војника, који се први налазе у додиру са барикадама.

     Иначе,  Хрвати су први ушли у састав КФОР-а. Још 2009. - као HRVCON. Тада је у Бондстил (близу Урошевца) смештен одред од 20 војника од којих су 12 били пилоти, пет техничари, два логистичара и један везиста. Са две савремене летелице Ми-171Ш, које су пребачене из матичне базе код аеродрома Плесо, где је смештена Ескадрила Вишенамјенских хеликоптера.

     До сада је - у седмомесечним циклусима - на Косову боравило шест ротација хрватског контингента, а у току је и седма.

     Хрватски хеликоптери лете у свим временским условима, значи - и дању и ноћу по целом Космету, а намењени су и за ВИП транспорт. Прошле године, приликом боравка на Космету, Борис Тадић је летео управо овим хеликоптерима.

   ПОТЧИЊЕНИ НЕМЦУ БИЛЕРУ

     HRVCON је – од самог почетка непосредно подређен команданту снага КФОР, немачком генералу Ерхарду Билеру, који под својом командом има снаге тактичке и оперативне резерве. Зато су хрватски хеликоптери често учествовали у вежбама снага за брзо реаговање и превожење специјалаца намењених разбијању демонстрација.

     На основу ратних искустава и вежби у оквиру НАТО савеза, Хрватска авијација је одлучила да обуку свих својих хеликоптерских посада у самосталном и групном летењу изводи у ситуацијама и на терену који је сличан косметском. Зато сви пилоти, који се спремају за седам месеци на КиМ, морају проћи најмање два и по сата орјентацијског летења, за што је потребно неколико дана. То је неопходно да би се навикли на нови терен и микроклиму јер су велики прелази косовске и метохијске котлине, где се налази већина насеља, у планински простор, посебно Шар Планине.

     Хрватски хеликоптери у припремама за мисију користили су искуство словеначких и македонских посада из учествовања у мисијама СФОР и ЕУФОР, али је интересантно да Хрвати нису користили искуство чешког контингента који у употреби има идентичне хеликоптере Ми-171. Нису зато што су Чеси у мисији КФОР имали другачије задатке.

     Радни дан започиње око шест сати ујутро постројавањем, и вежбама, у седам је доручак, а већ око 7.30 почињу свакодневене обавезе. Прво се посаде обавезно упознају са временском прогнозом, а техничари почињу редовно одржавање летелица. Они пред свако полетање обаве три прегледа: уочи лета и по слетању.

постројавање хрватских припадника КФОР-а

     Радни дан се завршава око 17 часова. Занимљиво је да су хеликоптерским посадама забрањени изласци у град. Осим по задатку и за недељну посету оближњем хрватском селу Јањеву, где присуствују верској служби у тамошњој католичкој цркви. Годишњи одмори не постоје, а са Хрватском имају отворену сталну директну телефонску линију чије месечне трошкове подмирује Министарство одбране Хрватске.

   СУПЕРИОРНИ Ми-8 МТВ-1

     Хеликоптери које користи HRVCON стигли су на загребачки аеродром Плесо из руског града Улан Уде почетком децембра 2007. године. Заправо, тада су слетела прва два нова Мил Ми-171Ш, који су јавности били приказани на дан ХРЗ и ПЗО 12. децембра 2007.

     Хеликоптерима је Русија платила клириншки дуг Хрватској. Укупно је наручила 10 летелица и све су ушле у састав Ескадриле вишенамјенских хеликоптера.

слетање хрватских Мил Ми-171Ш

     Хеликоптери Мил Ми-171Ш су боље опремљени него летелице Ми-8 МТВ-1 од којих су Хрватима преостала само два, али су их - користећи помоћ америчке владе - обновили и опремили по НАТО стандардима. У истом аранжману је у Ми-171Ш уграђена опрема која омогућава летење у лошим временским условима.

     Навигацијска опрема је такође западна. Ови хеликоптери имају два витла, један стандардни за тежине до 150 килограма, и СЛГ-300, дизалицу која може да подигне више рањеника на носилима. На бокове летелице могуће је прикачити и додатне резервоаре за гориво, што хеликоптеру повећава долет, посебно у акцијама трагања и спасавања.

А. Ђ. М.

 

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари