Нећемо дозволити хаос и страно мешање, глобална рецесија може трајати годинама

ИЗ ГОДИШЊЕГ ОБРАЋАЊА ПРЕДСЕДНИКА РУСИЈЕ

ДРЖАВНОЈ ДУМИ И САВЕТУ ФЕДЕРАЦИЈЕ

  • Ми не дозвољавамо провокаторима и екстремистима да увуку друштво у властите авантуре, нећемо дозволити мешање у наше унутрашње ствари споља
  • Русији је потребна демократија, а не хаос, потребна јој је правда и вера у будућност
  • Државни дуг наше земље се налази на минималном нивоу. Русија је постала шеста економија по величини у свету
  • Тренутно је износ златнодевизних резерви на нивоу докризног периода, док су се штедни улози људи у банкама повећали готово за 80 одсто
  • У протекле четири године у земљи се родило више од шест милиона деце (то је веома пријатна цифра, то је рекорд у последљих 20 година)
  • У циљу даље борбе са корупцијом треба увести контролу расхода оним лицима који се налазе на државним функцијама и неким федералним државним службама - када расходи тих лица очигледно не одговарају њиховим приходима. Ради се о објављивању трошкова који су учињени на стицање земље, осталих непокретности, возила и хартија од вредности
  • Морамо увести ограничења у пословима између државних и комерцијалних структура у којима су велики акционари или руководиоци блиски рођаци шефова одговарајућих државних органа и компанија
  • Глобална депресија може да потраје неколико година, а битка за умове, идеје и ресурсе само ће се даље заоштравати, а Русија ће бити у самом епицентру те конкурентске борбе. Али, чак ни у тим крајње тешким условима ми немамо права да се заустављамо у развоју

        ШЕФ руске државе, Дмитриј Анатолјевич Медведев, обратио се годишњом посланицом Државној Думи и Савету Федерације. Било је то његово последње обраћање домовима националног парламента, пошто му кроз неколико месеци истиче мандат, а Факти доносе најважније делове речи председника РФ:

        «О резултатима парламентарних избора у Русији дате су многобројне оцене како у Русији тако и у иностранству. Неко је задовољан њиховим резултатима, неко није у потпуности задовољан, а неко није уопште задовољан. Тако је било када су у питању и претходни избори, тако ће бити увек. Желим у вези са тим да истакнем: ми пажљиво и са поштовањем прихватамо сваку критику упућену државним институцијама и конкретним функционерима, изводимо закључке. Уколико је критика исправна, уводимо законитост тамо где је она нарушена, доносимо неопходне одлуке са основним политичким снагама, саопштавамо свој став, негодујемо када је критика неоснована.

        Право људи да изражавају своје мишљење је гарантовано, али на законит начин. Међутим, неприхватљиви су покушаји да се манипулише грађанима Русије, неприхватљиво је њихово довођење у заблуду, као и подгревање социјалног раздора у друштву. Ми не дозвољавамо провокаторима и екстремистима да увуку друштво у властите авантуре, нећемо дозволити мешање у наше унутрашње ствари споља.

     «Број незапослених се током протекле две године смањио за два милиона људи. Данас је ниво незапослености у нашој земљи један од најнижих у свету.»

        Русији је потребна демократија, а не хаос. Потребна јој је правда и вера у будућност.

        Успешно смо превазишли најтежи период економских потреса и вратили се на предкризне показатеље развоја. Економски раст је бележи добар темпо: око 4 процента годишње, што превазилази брзину обнове економија већине земаља. Државни дуг наше земље се налази на минималном нивоу. Русија је постала шеста економија по величини у свету.

        Ове године је била најнижа инфлација у историји Русије: она износи мање од седам процената, а можда ће бити и на нивоу од око шест одсто. Плате су највеће од совјетског времена, као и социјална давања, расте реални ниво дохотка, премда су они још далеко од потребне величине. У земљи је за сада још увек исувише сиромашних људи, без обзира што је њихов број током протекле године најнижи у последљих двадесет година.

        Кризни период је показао да је акумулација резерви од нафтних прихода била и остала разумна политика. Захваљујући овим уштедама, Влада и Централна Банка Русије нису дозволиле монетарну кризу. Тренутно је износ златнодевизних резерви на нивоу докризног периода, док су се штедни улози људи у банкама повећали готово за 80 одсто. Расту и кредитни пласмани.

        Број незапослених се током протекле две године смањио за два милиона људи. Данас је ниво незапослености у нашој земљи један од најнижих у свету.

        У целини, антикризна политика у Русији је дала веће резултате него у другим земљама, чак и више него у време других криза, којих је као што је познато било доста. Сматрам да смо поштено изашли из тешке ситуације.

     «Број домаћих прикључака брзог интернета се повећао у последње три године дупло. Тренутно је у земљи око 55 милиона активних претплатника. Желим да приметим да је то највећи показатељ међу свим европским земљама.»   

        У протекле четири године у земљи се родило више од шест милиона деце (то је веома пријатна цифра, то је рекорд у последљих 20 година!), док је морталитет смањен брже од првобитних очекивања.

        У савременој Русији тренутно је просечан животни век најдужи. Он је од 2006. године готово за три године повећан и приближио се цифри 69. Просечни животни век жена – које се према себи боље однесе, више се пазе – износи готово 75 година. То код нас никада није било. Никада!

        Уведена је производња нових лекова, посебно оних која лече инфективне и онколошке болести. Заједно са иностраним партнерима се израђује цела група препарата последње генерације. Направљени су суперкомпјутери који сервисирају  нове конкурентне технологије у атомској и авиокосмичкој индустрији, бродоградњи и авиоиндустрији; завршава се израда техничке документације за изградњу и експлоатацију атомске станице нове генерације која ће имати повећану стабилност на екстремне утицаје, као и суштински боље економске показатеље.

        У половини руских региона се користе услуге навигационог система ГЛОНАС, реализују се пројекти дистанционог сондирања земље. Број домаћих прикључака брзог интернета се повећао у последње три године дупло. Тренутно је у земљи око 55 милиона активних претплатника. Желим да приметим да је то највећи показатељ међу свим европским земљама.   

        На дигитални формат прелази и емитовање радија и телевизије. То несумњиво шири слободу избора који стимулише конкуренцију. Као што је обећано, 2015. године у Русији ће бити више од 20 сведоступних телевизијских канала који ће бити бесплатни за грађане, док ће се понуда телевизијских канала на приватним кабловским оператерима мерити стотинама.

     «Већ селедеће године на бази уговора војску ће да служи 220 хиљада официра и више од 180 хиљада војника и водника.“

        Нешто о још једном крупном пројекту модернизације. Имам у виду иновациони центар Сколково. Знам да су и тада, када смо започели овај пројекат, постојали скептици, наравно они и данас постоје. Међутим, о чему говоре чињенице? Више од 300 компанија су постале резиденти «Сколкова». Оне се баве врхунским истраживањима и пројектим.

        Гради се савремени технолошки универзитет, склопљени су споразуми о партнерству са водећим светским компанијама које у Сколкову граде своје истраживачке центре. Наравно, то је само почетак. Уверен сам да ће «Сколково» први пут, за протеклих 30  година, постати успешнан глобални пројекат у сфери науке, образовања и иновација – први, уверен сам, али не и последњи. 

        Активно модернизујемо и наше Оружане снаге, војску опремамо савременом техником и наоружањем. Започео је прелаз на професионалну армију. Већ селедеће године на бази уговора војску ће да служи 220 хиљада официра и више од 180 хиљада војника и водника.

        У државном програму наоружавања до 2020. године стављен је акцент на нове видове оружја и технику које ће бити произведене на основу савремених технологија. При томе ће велики део државних војних наруџбина бити распоређен на неколико наредних година. То ће суштински побољшати и развој предузећа у војно-индустријском сектору, који ће бити дужни да своје обавезе извршава квалитетно и у року.

        Без обзира на тешке услове кризе, ми смо предузели кораке који омогућавају да наша армија и морнарица буду компактнији, мобилнији и безбеднији. Број припадника оружаних снага је 2010. године износио милион људи, што је омогућило да изградимо истински савремене и ефикасне Оружане снаге. Формиран је нови високотехнолошки род војске – Снаге за ваздушно-космичку одбрану. Значајно је порастао интензитет оперативне и борбене обуке. Сасвим недавно смо већину вежби одржавали у штабовима и на картама, а сада сваке године организујемо војне маневре од стратешког значаја у којима учествују сви видови и родови војске.

     «Циљ је да се до 2015. године изгради Евроазијска економска унија која ће одредити будућност наших земаља.»

        Од 2009. до 2010. године Министарство одбране је добило скоро 100 хиљада станова, а у периоду од 2011. до 2013. године добиће још око 80 хиљада. Она војна лица која су уговоре потписала после 2007. године биће потпуно обезбеђена становима на бази акумулативно- хипотекарног система. Током протеклих пет година у овом систему добијања станова број учесника је премашио 180 хиљада, док је више од 20 хиљада станова већ добијено.

        Од 2014. године, за активна војна лица, са којима рачуна нови облик Оружаних снага, биће фромиран специјални стамбени фонд. На тај начин ћемо решити све стамбене проблеме војних лица.

Наша спољна политика је постала савременија и доприноси основном циљу – модернизацији земље. Значајан продор је учињен и у интеграционим процесима на постсовјетском простору.

        Од 1. јуна ове године, у пуном капацитету функционише Царинска унија између Белорусије, Казахстана и Русије, док је недавно у оквиру ЗНД потписан Споразум о слободној трговини, који ће почети да функционише следеће године.

        Економске интеграције ће се развијати и даље. Почев од 1. јануара 2012. године биће отворен Јединствен економски простор Русије, Белорусије и Казахстана. Слободном кретању робе биће додато и слободно пружање услуга, капитала и радне снаге. Циљ је да се до 2015. године изгради Евроазијска економска унија која ће одредити будућност наших земаља.

        Једно од најважнијих достигнућа последњих година у области међународне безбедности је склапање новог руско-америчког Споразума о стратешком нуклеарном наоружању. Он непосредно доприноси јачању стратешке стабилности и режиму неширења. Осим тога, наша иницијатива да се постигне Споразум о европској безбедности омогућила је почетак озбиљног дијалога о формирању нове архитектуре једнаке и недељиве безбедности у Евроатлантском региону.

     «Треба укинути прикупљање потписа за учешће на изборима за Државну Думу и регионалне законодавне органе.»

        Поштоване колеге, а сада неколико речи о практичним задацима модернизације наше земље. Почећу од тога шта, као председник Руске Федерације, имам намеру да урадим наредних месеци.

        Прво ћу, на новој етапи развоја државе, подржати иницијативу са којом је иступио председник Владе Владимир Владимирович Путин. С тим у вези предлажем комплексну реформу нашег политичког система.

        Желим да кажем да чујем оне који говоре о неопходности промена и да их схватам. Треба свим активним грађанима дати могућност да учествују у политичком животу. Дакле, сматрам да је неопходно урадити следеће:

        Прећи на директан избор руководилаца субјеката Руске Федерације и да их бирају житељи региона.

        Увести поједностављени начин регистрације политичких партија. Предлажем: захтев треба да поднесе 500 људи који представљају минимално 50 одсто региона у земљи.

        Даље. Укинути прикупљање потписа за учешће на изборима за Државну Думу и регионалне законодавне органе.

        На крају, смањити број потписа бирача који су неопходни да би појединац учествовао на изборима за председника Русије, до 300 хиљада, а за кандидате непарламентарних странака до 100 хиљада потписа.

     «У изборним комисијама треба проширити број представника политичких партија. Партије треба да добију право опозива својих представника у комисијама пре времена у случају да је то неопходно.»

        Осим тога, предлажем промену изборног система за Државну Думу. Сматрам да би било сврсисходно, ради јачање веза депутата са бирачима, да се уведе пропорционално представљање за 225 округа. Ова мера ће омогућити да свака територија има свог непосредног представника у парламенту. Сада, на жалост, а сви то знају, неки субјекти Федерације немају чак ни једног депутата кога су изабрали бирачи на локалном нивоу.

        Предлажем такође да се промени начин именовања Централне и регионалних изборних комисија.  

        У изборним комисијама треба проширити број представника политичких партија. Партије треба да добију право опозива својих представника у комисијама пре времена у случају да је то неопходно. Одговарајуће законске пројекте предложићу Државној Думи у најскорије време.

        У циљу даље борбе са корупцијом, сматрам да би било исправно увести контролу расхода оним лицима који се налазе на државним функцијама у Руској Федерацији и неким функцијама у федералним државним службама, у оним случајевима када расходи тих лица очигледно не одговарају њиховим приходима. Ради се о објављивању трошкова који су учињени на стицање земље, осталих непокретности, возила и хартија од вредности.

        Такође сматрам да је исправно проширити списак лица чији приходи подлежу јавној публикацији.

        Осим тога, треба да размислимо, упоредо са постојећим мерама (имам у виду и драконске новчане казне и конфискацију), о радикалном самњењу економске заинтересованости за извршење користољубивих кривичних дела.

     «До 2020. године руска армија ће морати да буде опремљена савременим наоружањем и војном техником минимално 70 одсто. Савремена добро опремљена армија захтеваће обавезно смањење броја регрута и њихову замену професионалном војском. Њихов број ће 2017. године бити 425 хиљада људи.»

        На крају, сматрам да је сврсисходно увести ограничења у пословима између државних и комерцијалних структура у којима су велики акционари или руководиоци и блиски рођаци шефова одговарајућих државних органа и компанија. Број таквих случајева је, на жалост, у нашој земљи огроман.

        Отворена влада – то је ефикасан начин повратне спреге који омогућује да се оцени делатност државне политике, принципијелно другачије устројити рад органа власти, учинити је савременом и да се ослања на локалну иницијативу. Ајзенхауер је једном приликом рекао да није права парола демократије -  «Нека то уради влада», већ «Дајте да то урадимо сами». Апсолутно тачне речи.

        У Русији треба створити максимално широке могућности за увођење малог и средњег бизниса, за добијање користи од иновација и изградње милиона нових високопродуктивних радних места, за ангажовање приватних иностраних и домаћих инвестиција, изградњу савремене индустрије, високоефикасне пољопривреде, «паметне» инфраструктуре у комуналној изградњи и сектору услуга. Поновићу оно о чему сам више пута говорио: побољшање предузетничке климе је најбољи начин да се обезбеди висок темпо економског раста. Бољег начина нема!

        Наредна деценија мора да буде период кардиналне обнове наших Оружаних снага. Управо сам говорио о веома озбиљним финансијским одлукама које су донете ради побољшања материјалног положаја војних лица и решавања њиховог стамбеног питања. До 2020. године руска армија ће морати да буде опремљена савременим наоружањем и војном техником минимално 70 одсто. Савремена добро опремљена армија захтеваће обавезно смањење броја регрута и њихову замену професионалном војском. Њихов број ће 2017. године бити 425 хиљада људи.

        Спољна политика Русије треба да води рачуна о развоју геополитичке ситуације, дужна је да обезбеђује безбедност земље и партнерске односе са другим државама у интересу наших грађана.  

        Недавно сам говорио о нашем принципијелном прилазу проблему противракетне одбране. Нећу овога пута о томе поново говорити. Свима је позната моја изјава. Желим да само једно потврдим: Русија је отворена за конструктивни дијалог и конкретан рад са партнерима, ако они науче да нас чују. Рачунамо на да ће нам партнери направити корак у сусрет  да бисмо што пре дошли до обострано прихватљивог решења и да бисмо очували атмосферу поверења. Рачунамо на наставак разговора и рад над новим Споразумом о европској безбедности. 

     «Важна особеност Евроазијске економске уније биће њена отвореност за партнере из Евроазијске економске заједнице и Заједнице независних држава, као и за друге партнере који се могу прикључивати у мери у којој за то буду спремни.»

        Заинтересовани смо за проналажење узајамно корисних решења о свим кључним питањима која су на дневном реду у међународним односима. Један од кључних приоритета остаје превладавање последица глобалне кризе. То је наш заједнички приоритет. Данас је од највеће важности да се потпуно реализују одлуке о стабилизацији стања у низу водећих земаља света које је донела Г 20 јер се ту ради о реформисању међународног финансијског система. 

        Амбициозни задатак формирања Евроазијске економске уније већ је у фази практичне реализације. Тај нови механизам биће усмерен на максималне ефекте за економије земаља учесница и на опипљиве резултате за наше грађане. 

        Важна особеност Евроазијске економске уније биће њена отвореност за партнере из Евроазијске економске заједнице и Заједнице независних држава, као и за друге партнере који се могу прикључивати у мери у којој за то буду спремни. Рачунамо да ће економска унија постати карика Европског и Азијско-Пацифичког региона, утицајна сила и пожељни партнер у светској економији.

        Пред нама су заиста тешка времена. Глобална депресија може да потраје неколико година, а битка за умове, идеје и ресурсе само ће се даље заоштравати, а Русија ће бити у самом епицентру те конкурентске борбе. Али, чак ни у тим крајње тешким условима ми немамо права да се заустављамо у развоју. Такав рад изискује истрајност, снагу и наравно време за превладавање инерције и мноштва окошталих стереотипа. Само заједно ћемо успети да прођемо тај ни мало лаки пут.»

Категорије: 

Слични садржаји

Коментари